صفحه ی رسمی حاج حسن برکتی

اولین صفحه اشتراک گذاری تعزیه های استاد حسن برکتی

گفت و گو با استاد حسن برکتی

« گفتگو با استاد حسن برکتی »حسن برکتی و عمر بن سعد


با سلام خدمت جناب آقای برکتی عزیز ، از اینکه وقتتون رو در اختیار بنده گذاشتید متشکرم ، برای شروع اگه ممکنه خودتون رو بیشتر معرفی کنید ؟


بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت شما وهمه انهائی که در سرتاسرایران اسلامی سایت شما را میبینند وعلاقمند به شبیه خوانی وتعزیه هستند من حسن برکتی هستم واز علاقه شدیدی که به تعزیه داشتم از سن 18 سالگی بااستادان تعزیه تهران تعزیه را شروع کردم والان هم بعنوان سیاهی لشکر تعزیه در خدمت همه عزیزان علاقمند هستم .


شکسته نفسی میکنید شما یکی ازمهره های اصلی تعزیه ایران هستید ودوستداران تعزیه اجراهای خوب شما را بیاد دارند خصوصا در قودجان خوانسار حال که سخن از قودجان به میان آمد ممکن است بفرمائید نحوه گزینش تعزیه خوانها در قودجان چگونه است ؟


بله خوب الان زحمات بسیاری کشیده شده بطوریکه دوستان ومردم میگویند  آنجا المپیک تعزیه هست انجا همه امکانات هست وزحمت میکشند جناب اقای خاتمی ومجموعه شان وهیئت امنا حسینیه زحمت میکشند وبهترین تعزیه ها انجا خوانده میشود اما من معتقدم که بهتر از این میتواند خوانده شود ببینید استادانی  الان هستند در ایران که میتونه از اونها هم استفاده بشه اگر واقعا المپیکه؟ اگر واقعا بهترین جاست؟ پس حیف است که بعضی از بهترین مهرهای تعزیه ایران نباشند اگر بخواهید میتوانم اسم ببرم . کسانی هستند که  باید بیایند انجا وباید از آنها دعوت بشه وباید حضور داشته باشند وحق این افراد هست اگر ما معتقدیم که بهترین جای تعزیه ایرانه؟ باید این آقایون باشند برایتان اسم نمی برم  که چه کسانی درسطح حرفه ائی انجا کم هستند آقایان استاد حیدری  ، استاد قاسمی ، استاد جواهری اینها که کننده قدیمی کار هستند عزیزان دیگری هم هستند که بیایند انجا وما نباید سد راه باشیم وراه را مسدود کنیم خیلی از جوانها هستند که الان خوب میخوانند ومن نظرم به پیش کسوتان هست که اسم بردم . استاد محمدی ، استاد ابوالفضل منبت کار حد اقل این 5 یا 6 مهره فکر میکنم انجا کم هستند وحق اینهاست که باشند اینها زحمت تعزیه را کشیدند و خون دل تعزیه را خوردند وباید بستر را فراهم کنند و جو را طوری آماده کنند که همه این اقایانی که میایند سازش داشته باشند هم اقایانی که انجا هستند سازش داشته باشند که انشاالله از این برادران هم استفاده کنیم البته این اقایانی که اسم بردم پذیرش نمیخواهند همه ایران انها را میشناسند علامه های تعزیه هستند وبزرگان کار تعزیه اما برای نسل جدید وجوانها که خوب کار کردند چه در قسمت  موزیک ، اشقیا خوانها ، اولیا خوانها ، اینها را هم باید به نوعی هرسال 10 تا 20 نفر جذب شوند وبیایند واول کارهای کوچک اجرا کنند که هم اینها بعقیده من تشویق بشوند وهم کم کم شناخته شوند واز همین چهره هاست که چهره های تعزیه آینده شناخته میشوند . خدا انشاالله به استادان تعزیه عمر بدهد ، اما بعد از انها چه کسی میخواهد جای انها را پر کند ؟؟ بالاخره همین جوانها هستند وحق اینهاست که بیایند وباشند فعلا در حد نقشهای کوچک وبعدا نقش های بزرگتر .من یک جمله دیگر در رابطه با حسینیه قودجان بگویم وبرویم سر سئوال بعدی من خودم را عرض میکنم وبدیگر ذاکرین جسارت نمیکنم چون همه عزیزمن هستند.من خودم حسن برکتی که بعنوان یک جارو کش تعزیه هستم نباید سند را مال خودم بدانم . فقط من باشم بخوانم ؟؟ باید این دریچه برای همه باز باشد .  تعزیه را وتعزیه خوانی قودجان را ارثیه پدریمان ندانیم قودجان به جائی رسیده که از اینترنت پخش میشه وهمه قاره ها می بینند .


تعزیه خوانهای قدیمی وپیش کسوت را باید دستشان را ببوسیم وبیاوریمشان با تقاضا وتمنا بایستی این استادان را بیاوریم . وبه جوانها هم بایستی راه بدهیم متاسفانه من خودم را عرض میکنم فکر میکنم که ارثیه پدری ام هست وسند مالکیت دارم در این مورد . این نباید باشه اگر نباشه موفق تر است تعزیه قودجان خوبه ومیتواند بهتر از این باشد با تمهیدات مدیریت وگذشت ذاکرین چون مردم دوست دارند افرادی که اسم بردم باشند با اینکه این گروه گروه خوبی هست اما وقتی که میشه بهترش کرد خوب را خوبترش کرد باید انجام داد وحق این مردم هست که بیایند وببینند . حق این مردمه که وقتشان را میگذارند ومیایند اونجا بهتر از این کار برایشان ارائه بدهیم . میشه ارائه داد وقتیکه با حضور 4 تا 5 مهره قوی درجه یک تعزیه که حق آن استادان هست که باشند ومردم راضی  میشند وامام حسین هم راضی میشه .


جناب برکتی آفرین واحسنت به این عقیده پاک ودور از حب وبغض شما اجرشما با آقا امام حسین .حال بفرمائید کیفیت کار تعزیه را چگونه میبینید؟ بهترشده؟ درجا زده؟ یا بدترشده؟؟


خیلی ممنون من حرف دلم را زدم.تا انجا که من یادم هست کیفیت تعزیه خیلی بهتر شده واوج گرفته ومردم بیشتر گرویدند .بعنوان یک ذاکر کوچک من عقیده خودم را عرض میکنم این مردم هستند که به ما بها میدهند . وباید به این مردم حترام گذاشت . من از همین جا دست همه شان را میبوسم .من از خودم میگویم . بایدیک مقداری چهارچوب تعزیه را حفظ کرد من خودم هم خیلی ضعف دارم واز خودم شروع میکنم باید اصالت تعزیه راحفظ کرد . یک مقداری اشعار بیخود در تعزیه خوانده نشود . ابزار تعزیه در کنار تعزیه باشد شمشیر یک ابزار تعزیه هست اسب یک ابزار تعزیه هست این اسب دارهای عزیز واقعا زحمت می کشند بدون هیچ توقعی ، امام حسین خیرشان بدهد اما نه اینکه اسب را ارجح بر تعزیه بدانند. وتعزیه را فدای اسب بکنند . دوستان تعزیه خوان باید رعایت کنند نوآوری باید باشد . ابداع باید باشد . اما چهار چوب تعزیه را حفظ کنند .شمر


آقای برکتی از ارائه کار خودتان در تعزیه راضی هستید؟؟


اول یک جمله خدمتتان عرض کنم و واقعیت میگویم من اگر بانی باشم هیچوقت برکتی را نمیاورم !به والله جدی میگویم از خواندن خودم بدم میاید دوست دارم بروم جای نا آشنا من را نشناسند یکی دو تا تعزیه قشنگ سیر ببینم اونجوری بیشتر لذت میبرم من دیگران میخوانند بیشتر لذت میبرم از کار خودم زیاد خوشم نمیاد !!


این به این معنی نیست که همیشه طالب هستید چیزهای تازه ای بیاموزید وهنوز هم دنبال اموختن هستید ؟ اگر چنین است این عمل شما قابل احترام است .


بعقیده من تعزیه اقیانوس بیکرانی است که من یکی دو متر شنا کردم صدها هزار متر هنوز مانده . تعزیه علم بزرگیه انتها نداره ومن دوست دارم بیشتر یاد بگیرم . این من را ارضاء نمیکنه . این جمعیت که میایند ومی نشینند پای تعزیه ومن بعنوان یک تعزیه خوان میروم وسط توقع خودم درراه ارائه کار خوب بیشتر از این هست فکر میکنم هنوز به اون درجه نرسیدم که اون چیزی که مردم واقعا میخواهند وحق این مردمه را انجام بدهم واز خودم خجالت میکشم .


جناب برکتی نظرتان راجع به پیشکسوتان تعزیه ایران چیست؟؟


درهرکاری اگر احترام به پیشکسوت کنار گذلشته شود آن مکتب پیشرفت نمی کند و جوان هایی که الان دارند رشد میکنند خیلی خوبه باید جوانگرائی باشد خصوصا در تعزیه اما جوان ها بایستی بدانند علم این هنر را از چه کسی یادگرفته اند؟ ازشکم مادر نبوده که؟ ازطفولیت هم نبوده. ازپیشکسوتان یاد گرفتند این بزرگان 50 تا 60 سال زحمت کشیدند وعلم این هنر رامنتقل کردند. واحترام آن پیشکسوت بایستی همیشه رعایت شود ومردم هم بایستی احترام پیشکسوتان را داشته باشند ونگویند یک جوان 20 تا 30 ساله که آمد وقدرتش مسلم است که بیشتراست از یک فرد 60 یا 70 ساله ، اگر چهارتا جست وخیز کرد تشویقش بکنند ، اما طوری نباشد که اون پیشکسوت کوبیده شود. اینها تاج سر این جوانها باید باشند . دراوج و راس مکتب تعزیه باید باشند. اصلا در موردش حرف نباید زده شود . اما جوانها را تشویق کنند وجوانها هم باید بدانند که هر چه دارند از پیشکسوتان یاد گرفته اند.انها زحمت را کشیده اند وعلم این هنررا به دست جوانها داده اند ، دست ماها داده اند.ما باید احترام به بزرگترها وپیشکسوتان را نگه داریم یک روزی اگرخداعمر بده ولیاقت داشته باشیم وامام حسین بپذیرد ما هم پیشکسوت میشویم آنوقت بعد از 60 یا 70 سال جوانی می آید و بما بی احترامی میکنند ، قلبمان بدرد می آید خلیفه کشی را باب نکنیم. که روزی دامن خودمان راهم میگیرد .


جناب برکتی اگر بخواهیم یک نظر سنجی بگذاریم آیا جایز است که یک جوان راکه 5 تا 10 سال تعزیه میخواند وتوی دور هم هست ودر حد خودش هم خوب میخواند آن را درکنار اقایانی مثل حیدری وقاسمی وجواهری و...... یا محمدی ومنبت کار و.....قرار دهیم وسئوال کنیم کدامین بهتر است آیا اینکار درست است ؟؟


بعقیده من چه در اشقیا خوانی وچه در اولیا خوانی اصلا اینکار درست نیست . بله جوان خوب میخواند و باید او را  با جوانهای دیگه مقایسه  کرد ولی نمیشه اون را در اولیا خوانی با آقای حیدری مشایخی جواهری ودر اشقیا خوانی هم نمیشه با سمبل تعزیه ایران آقای محمدی ویا آقای منبت کار که واقعا عالم و شاعرتعزیه ایران هست مقایسه کرد اگر ایشان امر کنند من دست ایشان را میبوسم وبرایشان رکاب میگیرم  توی اشقیا خوانی خیلی عزیزانی آمدند وباید بیایند وخیلی خوشحالم  . اگر نیایند کار ضعیف میشود وپایه سست میشود ولی هیچوقت نمیشود با اقای اسماعیل محمدی که 50 سال وقتش را گذاشته توی کار تعزیه وامپراطور وسمبل این کاره وتعزیه هائی میداند که من نوعی بلد نیستم توش راه بروم زمانیکه من آمدم توی تعزیه ایشان عالم تعزیه بود وما می نشستیم تعزیه ایشان را نگاه میکردیم اقای منبت کار هم همینطور من دوست دارم اقای محمدی واقای منبت کار وصفاریان باشند ومن بعنوان ناشناس بنشینم پای تعزیه ولذت ببرم از تعزیه من از خواندن واجرای اقای محمدی لذت میبرم وافتخار هم میکنم .


بعنوان اخرین سئوال اگر پیامی دارید بفرمائید ؟


از علاقه مندان تعزیه می خواهم تعزیه ها را که می بینند اگر متوجه نقاط ضعف میشوند اگر انتقادی دارند پیامی دارند نقدی دارند بفرمایند وما تعزیه خوانها بایستی نقد پذیر باشیم تا در بهبود وامر تعزیه پیشرفت کنیم .منتقدین ومشوقین ما مردم هستند اگر مردم نباشند کار ما اصلا ارزشی ندارد . انهائیکه به امام حسین علاقه مندند همه انهائیکه تعزیه را دوست دارند میبوسم و از انها کمک میخواهیم که جمع بشویم برای پیشبرد تعزیه ، تعزیه یتیم نباشه اگر حمایت مردمی نبود تعزیه سرکوب شده بود چون دولتی که حمایت نمیشه  این مردم هستند که به تعزیه ارزش وبها میدهند . ازشان میخواهم دست بدست ذاکرین بدهند و روابط صمیمانه ترشود چون انها ضعف ها را بهتر می بینند ومتوجه میشوند . نقدهای سازنده بنمایند تا انشاالله آن نقاط ضعف هم به نقاط قوت تبدیل شود . این مردم خیلی ارزش دارند من خادم  همه انها ودوستداران تعزیه هستم .

منبع:علی فرزان 



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

صفحه ی رسمی حاج حسن برکتی

اولین صفحه اشتراک گذاری تعزیه های استاد حسن برکتی

صفحه ی رسمی حاج حسن برکتی

اسلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
به صفحه ی رسمی استاد حاج حسن برکتی خوش آمدین
استاد حاج حسن برکتی از برگزیدگان تعزیه ایران و مخالف خوانی هستند.
در اینجا شما میتوانید
آثار
تعزیه خوانی ها
بیوگرافی استاد
مصاحبه ی استاد
تصاویر و فیلم ها
کلیپ های صوتی
ایشان را مشاهده بفرمایید.
لینک کانال رسمی و معتبر ایشان با آدرس https://t.me/canalhajhasanbarekati
در دسترسی شمل و عموم قرار دارد.
امید واریم شما عزیزان کمال لذت را از این صفحه ببرید.
با آرزوی سلامتی و حاجت روایی همه دوستان

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۲۹ اسفند ۹۶، ۱۲:۲۲ - ناشناس
    جالبه

« گفتگو با استاد حسن برکتی »حسن برکتی و عمر بن سعد


با سلام خدمت جناب آقای برکتی عزیز ، از اینکه وقتتون رو در اختیار بنده گذاشتید متشکرم ، برای شروع اگه ممکنه خودتون رو بیشتر معرفی کنید ؟


بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت شما وهمه انهائی که در سرتاسرایران اسلامی سایت شما را میبینند وعلاقمند به شبیه خوانی وتعزیه هستند من حسن برکتی هستم واز علاقه شدیدی که به تعزیه داشتم از سن 18 سالگی بااستادان تعزیه تهران تعزیه را شروع کردم والان هم بعنوان سیاهی لشکر تعزیه در خدمت همه عزیزان علاقمند هستم .


شکسته نفسی میکنید شما یکی ازمهره های اصلی تعزیه ایران هستید ودوستداران تعزیه اجراهای خوب شما را بیاد دارند خصوصا در قودجان خوانسار حال که سخن از قودجان به میان آمد ممکن است بفرمائید نحوه گزینش تعزیه خوانها در قودجان چگونه است ؟


بله خوب الان زحمات بسیاری کشیده شده بطوریکه دوستان ومردم میگویند  آنجا المپیک تعزیه هست انجا همه امکانات هست وزحمت میکشند جناب اقای خاتمی ومجموعه شان وهیئت امنا حسینیه زحمت میکشند وبهترین تعزیه ها انجا خوانده میشود اما من معتقدم که بهتر از این میتواند خوانده شود ببینید استادانی  الان هستند در ایران که میتونه از اونها هم استفاده بشه اگر واقعا المپیکه؟ اگر واقعا بهترین جاست؟ پس حیف است که بعضی از بهترین مهرهای تعزیه ایران نباشند اگر بخواهید میتوانم اسم ببرم . کسانی هستند که  باید بیایند انجا وباید از آنها دعوت بشه وباید حضور داشته باشند وحق این افراد هست اگر ما معتقدیم که بهترین جای تعزیه ایرانه؟ باید این آقایون باشند برایتان اسم نمی برم  که چه کسانی درسطح حرفه ائی انجا کم هستند آقایان استاد حیدری  ، استاد قاسمی ، استاد جواهری اینها که کننده قدیمی کار هستند عزیزان دیگری هم هستند که بیایند انجا وما نباید سد راه باشیم وراه را مسدود کنیم خیلی از جوانها هستند که الان خوب میخوانند ومن نظرم به پیش کسوتان هست که اسم بردم . استاد محمدی ، استاد ابوالفضل منبت کار حد اقل این 5 یا 6 مهره فکر میکنم انجا کم هستند وحق اینهاست که باشند اینها زحمت تعزیه را کشیدند و خون دل تعزیه را خوردند وباید بستر را فراهم کنند و جو را طوری آماده کنند که همه این اقایانی که میایند سازش داشته باشند هم اقایانی که انجا هستند سازش داشته باشند که انشاالله از این برادران هم استفاده کنیم البته این اقایانی که اسم بردم پذیرش نمیخواهند همه ایران انها را میشناسند علامه های تعزیه هستند وبزرگان کار تعزیه اما برای نسل جدید وجوانها که خوب کار کردند چه در قسمت  موزیک ، اشقیا خوانها ، اولیا خوانها ، اینها را هم باید به نوعی هرسال 10 تا 20 نفر جذب شوند وبیایند واول کارهای کوچک اجرا کنند که هم اینها بعقیده من تشویق بشوند وهم کم کم شناخته شوند واز همین چهره هاست که چهره های تعزیه آینده شناخته میشوند . خدا انشاالله به استادان تعزیه عمر بدهد ، اما بعد از انها چه کسی میخواهد جای انها را پر کند ؟؟ بالاخره همین جوانها هستند وحق اینهاست که بیایند وباشند فعلا در حد نقشهای کوچک وبعدا نقش های بزرگتر .من یک جمله دیگر در رابطه با حسینیه قودجان بگویم وبرویم سر سئوال بعدی من خودم را عرض میکنم وبدیگر ذاکرین جسارت نمیکنم چون همه عزیزمن هستند.من خودم حسن برکتی که بعنوان یک جارو کش تعزیه هستم نباید سند را مال خودم بدانم . فقط من باشم بخوانم ؟؟ باید این دریچه برای همه باز باشد .  تعزیه را وتعزیه خوانی قودجان را ارثیه پدریمان ندانیم قودجان به جائی رسیده که از اینترنت پخش میشه وهمه قاره ها می بینند .


تعزیه خوانهای قدیمی وپیش کسوت را باید دستشان را ببوسیم وبیاوریمشان با تقاضا وتمنا بایستی این استادان را بیاوریم . وبه جوانها هم بایستی راه بدهیم متاسفانه من خودم را عرض میکنم فکر میکنم که ارثیه پدری ام هست وسند مالکیت دارم در این مورد . این نباید باشه اگر نباشه موفق تر است تعزیه قودجان خوبه ومیتواند بهتر از این باشد با تمهیدات مدیریت وگذشت ذاکرین چون مردم دوست دارند افرادی که اسم بردم باشند با اینکه این گروه گروه خوبی هست اما وقتی که میشه بهترش کرد خوب را خوبترش کرد باید انجام داد وحق این مردم هست که بیایند وببینند . حق این مردمه که وقتشان را میگذارند ومیایند اونجا بهتر از این کار برایشان ارائه بدهیم . میشه ارائه داد وقتیکه با حضور 4 تا 5 مهره قوی درجه یک تعزیه که حق آن استادان هست که باشند ومردم راضی  میشند وامام حسین هم راضی میشه .


جناب برکتی آفرین واحسنت به این عقیده پاک ودور از حب وبغض شما اجرشما با آقا امام حسین .حال بفرمائید کیفیت کار تعزیه را چگونه میبینید؟ بهترشده؟ درجا زده؟ یا بدترشده؟؟


خیلی ممنون من حرف دلم را زدم.تا انجا که من یادم هست کیفیت تعزیه خیلی بهتر شده واوج گرفته ومردم بیشتر گرویدند .بعنوان یک ذاکر کوچک من عقیده خودم را عرض میکنم این مردم هستند که به ما بها میدهند . وباید به این مردم حترام گذاشت . من از همین جا دست همه شان را میبوسم .من از خودم میگویم . بایدیک مقداری چهارچوب تعزیه را حفظ کرد من خودم هم خیلی ضعف دارم واز خودم شروع میکنم باید اصالت تعزیه راحفظ کرد . یک مقداری اشعار بیخود در تعزیه خوانده نشود . ابزار تعزیه در کنار تعزیه باشد شمشیر یک ابزار تعزیه هست اسب یک ابزار تعزیه هست این اسب دارهای عزیز واقعا زحمت می کشند بدون هیچ توقعی ، امام حسین خیرشان بدهد اما نه اینکه اسب را ارجح بر تعزیه بدانند. وتعزیه را فدای اسب بکنند . دوستان تعزیه خوان باید رعایت کنند نوآوری باید باشد . ابداع باید باشد . اما چهار چوب تعزیه را حفظ کنند .شمر


آقای برکتی از ارائه کار خودتان در تعزیه راضی هستید؟؟


اول یک جمله خدمتتان عرض کنم و واقعیت میگویم من اگر بانی باشم هیچوقت برکتی را نمیاورم !به والله جدی میگویم از خواندن خودم بدم میاید دوست دارم بروم جای نا آشنا من را نشناسند یکی دو تا تعزیه قشنگ سیر ببینم اونجوری بیشتر لذت میبرم من دیگران میخوانند بیشتر لذت میبرم از کار خودم زیاد خوشم نمیاد !!


این به این معنی نیست که همیشه طالب هستید چیزهای تازه ای بیاموزید وهنوز هم دنبال اموختن هستید ؟ اگر چنین است این عمل شما قابل احترام است .


بعقیده من تعزیه اقیانوس بیکرانی است که من یکی دو متر شنا کردم صدها هزار متر هنوز مانده . تعزیه علم بزرگیه انتها نداره ومن دوست دارم بیشتر یاد بگیرم . این من را ارضاء نمیکنه . این جمعیت که میایند ومی نشینند پای تعزیه ومن بعنوان یک تعزیه خوان میروم وسط توقع خودم درراه ارائه کار خوب بیشتر از این هست فکر میکنم هنوز به اون درجه نرسیدم که اون چیزی که مردم واقعا میخواهند وحق این مردمه را انجام بدهم واز خودم خجالت میکشم .


جناب برکتی نظرتان راجع به پیشکسوتان تعزیه ایران چیست؟؟


درهرکاری اگر احترام به پیشکسوت کنار گذلشته شود آن مکتب پیشرفت نمی کند و جوان هایی که الان دارند رشد میکنند خیلی خوبه باید جوانگرائی باشد خصوصا در تعزیه اما جوان ها بایستی بدانند علم این هنر را از چه کسی یادگرفته اند؟ ازشکم مادر نبوده که؟ ازطفولیت هم نبوده. ازپیشکسوتان یاد گرفتند این بزرگان 50 تا 60 سال زحمت کشیدند وعلم این هنر رامنتقل کردند. واحترام آن پیشکسوت بایستی همیشه رعایت شود ومردم هم بایستی احترام پیشکسوتان را داشته باشند ونگویند یک جوان 20 تا 30 ساله که آمد وقدرتش مسلم است که بیشتراست از یک فرد 60 یا 70 ساله ، اگر چهارتا جست وخیز کرد تشویقش بکنند ، اما طوری نباشد که اون پیشکسوت کوبیده شود. اینها تاج سر این جوانها باید باشند . دراوج و راس مکتب تعزیه باید باشند. اصلا در موردش حرف نباید زده شود . اما جوانها را تشویق کنند وجوانها هم باید بدانند که هر چه دارند از پیشکسوتان یاد گرفته اند.انها زحمت را کشیده اند وعلم این هنررا به دست جوانها داده اند ، دست ماها داده اند.ما باید احترام به بزرگترها وپیشکسوتان را نگه داریم یک روزی اگرخداعمر بده ولیاقت داشته باشیم وامام حسین بپذیرد ما هم پیشکسوت میشویم آنوقت بعد از 60 یا 70 سال جوانی می آید و بما بی احترامی میکنند ، قلبمان بدرد می آید خلیفه کشی را باب نکنیم. که روزی دامن خودمان راهم میگیرد .


جناب برکتی اگر بخواهیم یک نظر سنجی بگذاریم آیا جایز است که یک جوان راکه 5 تا 10 سال تعزیه میخواند وتوی دور هم هست ودر حد خودش هم خوب میخواند آن را درکنار اقایانی مثل حیدری وقاسمی وجواهری و...... یا محمدی ومنبت کار و.....قرار دهیم وسئوال کنیم کدامین بهتر است آیا اینکار درست است ؟؟


بعقیده من چه در اشقیا خوانی وچه در اولیا خوانی اصلا اینکار درست نیست . بله جوان خوب میخواند و باید او را  با جوانهای دیگه مقایسه  کرد ولی نمیشه اون را در اولیا خوانی با آقای حیدری مشایخی جواهری ودر اشقیا خوانی هم نمیشه با سمبل تعزیه ایران آقای محمدی ویا آقای منبت کار که واقعا عالم و شاعرتعزیه ایران هست مقایسه کرد اگر ایشان امر کنند من دست ایشان را میبوسم وبرایشان رکاب میگیرم  توی اشقیا خوانی خیلی عزیزانی آمدند وباید بیایند وخیلی خوشحالم  . اگر نیایند کار ضعیف میشود وپایه سست میشود ولی هیچوقت نمیشود با اقای اسماعیل محمدی که 50 سال وقتش را گذاشته توی کار تعزیه وامپراطور وسمبل این کاره وتعزیه هائی میداند که من نوعی بلد نیستم توش راه بروم زمانیکه من آمدم توی تعزیه ایشان عالم تعزیه بود وما می نشستیم تعزیه ایشان را نگاه میکردیم اقای منبت کار هم همینطور من دوست دارم اقای محمدی واقای منبت کار وصفاریان باشند ومن بعنوان ناشناس بنشینم پای تعزیه ولذت ببرم از تعزیه من از خواندن واجرای اقای محمدی لذت میبرم وافتخار هم میکنم .


بعنوان اخرین سئوال اگر پیامی دارید بفرمائید ؟


از علاقه مندان تعزیه می خواهم تعزیه ها را که می بینند اگر متوجه نقاط ضعف میشوند اگر انتقادی دارند پیامی دارند نقدی دارند بفرمایند وما تعزیه خوانها بایستی نقد پذیر باشیم تا در بهبود وامر تعزیه پیشرفت کنیم .منتقدین ومشوقین ما مردم هستند اگر مردم نباشند کار ما اصلا ارزشی ندارد . انهائیکه به امام حسین علاقه مندند همه انهائیکه تعزیه را دوست دارند میبوسم و از انها کمک میخواهیم که جمع بشویم برای پیشبرد تعزیه ، تعزیه یتیم نباشه اگر حمایت مردمی نبود تعزیه سرکوب شده بود چون دولتی که حمایت نمیشه  این مردم هستند که به تعزیه ارزش وبها میدهند . ازشان میخواهم دست بدست ذاکرین بدهند و روابط صمیمانه ترشود چون انها ضعف ها را بهتر می بینند ومتوجه میشوند . نقدهای سازنده بنمایند تا انشاالله آن نقاط ضعف هم به نقاط قوت تبدیل شود . این مردم خیلی ارزش دارند من خادم  همه انها ودوستداران تعزیه هستم .

منبع:علی فرزان 

نظرات  (۵)

فوق العاده است اینکه با چنین استاد بزرگی گفت و گو کنی ی افتخار می باشد.
پاسخ:
ممنون نظر لطف شماست استاد حسن برکتی از استاتید بزرگ تعزیه ای ایران هست.

سلام ببخشید ما یه هییت تعزیه خوانی داریم ،اگه بخواهیم از استاد حسن برکتی دعوت کنیم کجا و چطور میتونیم هماهنگ کنیم با ایشان

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۰۷ عبدالله نادری

عرض سلام ودرودبر استادبزرگ شبیه خانی ایران حالتون چطوره راستش مدتیه که میخواهم بهاتون تماس بگیرم ولی متاسفانه شمارتون رانداشتم گوشیم راعوض کردم پاک شدازتون میخواهم اگرضحمتی نیست بهم یه پیام بدیدتاشمارتون راداشته باشم بهتون زنگ بزنم کاره واجبی بهاتون دارم.راستی خودم رامعرفی نکردم.من کسیم که بعنوان بانی اول میشناختی ازادرگان اصفهان خیلی تشکر

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۰۹ عبدالله نادری

عرض سلام ودرودبر استادبزرگ شبیه خانی ایران حالتون چطوره راستش مدتیه که میخواهم بهاتون تماس بگیرم ولی متاسفانه شمارتون رانداشتم گوشیم راعوض کردم پاک شدازتون میخواهم اگرضحمتی نیست بهم یه پیام بدیدتاشمارتون راداشته باشم بهتون زنگ بزنم کاره واجبی بهاتون دارم.راستی خودم رامعرفی نکردم.من کسیم که بعنوان بانی اول میشناختی ازادرگان اصفهان خیلی تشکر۰۹۳۷۰۲۶۲۶۰۶

۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۱:۲۰ پارسا مجیدیان.

باسلام دورود به استاد حاج حسن برکتی .

شما بهترین ها را خواندید مخصوص در قودجان خوانسار.

البته استادانی چون : 

اولیا خوان : محسن گیوه کش، حسن برکتی پور، حسن نرگس خوانی   و ........

اشقیا خوان: مرتضی صفاریان ، اسماعیل محمدی ، محمد امینی،و ...........

علی هستند.

شما در بزرگترین تعزیه جهان اسلام می خوانید.

روزیتان با امام حسین  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی